Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016

Β. 8. Το δίκτυο των σιδηροδρόμων

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Σιδηρόδρομοι και βιομηχανική επανάσταση
Προσφορά : μεταφορά μεγάλου όγκου προϊόντων σε μεγάλες αποστάσεις με μικρό κόστος
έτσι: μεταφέρονται πρώτες ύλες στα εργοστάσια - τροφοδοτούνται οι πόλεις-φτάνουν τα προιόντα στην αγορά. Μεε άλλα λόγια :

Αύξηση της παραγωγής 

Δημιουργία μεγαλουπόλεων

Εδραίωση της βιομηχ.επανάστασης



Στην Ελλάδα
1835-1880 : μόνο 9 χιλιόμετρα γιατί;
α) το ελληνικό κράτος δεν έχει τα απαραίτητα κεφάλαια
β) οι ιδιώτες ή οι τράπεζες δε θεωρούν το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα αποδοτική επιχείρηση γιατί:
Δεν υπήρχαν ούτε οι πρώτες ύλες για να μεταφέρει ,ούτε τα καταναλωτικά αγαθά. Επιπλέον οι θαλάσσιες μεταφορές ήταν πιο αποδοτικές












1880-1910 : ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου
(το σημαντικότερο έργο γίνεται την εποχή του Τρικούπη – 900 χλμ.)
γιατί;
γενικότερη οικονομική ανάπτυξη εκείνη την περίοδο
η κατασκευή μεγάλων συγκοινωνιακών αξόνων που συνέδεαν Ευρώπη και Ανατολή
η ανάπτυξη που προωθούσε η διώρυγα του Σουέζ

κεφάλαια κατασκευής 
το κράτος μέσω δανεισμού
οι ιδιώτες (30 %)

δεν έχουμε περισσότερες επενδύσεις γιατί ;
το πλάτος των γραμμών είναι ενός μέτρου σε αντίθεση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. επομένως κλήθηκε να εξυπηρετήσει μόνο τοπικές ανάγκες και τη διακίνηση αγροτικών προϊόντων
αποτέλεσμα : δεν έφερε την ανάπτυξη και την εκβιομηχάνιση

συνολική προσφορά του σιδηροδρόμου
αξιόπιστο συγκοινωνιακό δίκτυο
γρήγορη επιστράτευση και εφοδιασμός του ελληνικού στρατού

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΑΚΗΣΕΙΣ

σωστό λάθος
ο σιδηρόδρομος έλυνε το πρόβλημα της τροφοδοσίας των μεγάλων πόλεων
η αστικοποίηση το 19ο αιώνα στηριζόταν κατά πολύ στη διάδοση του σιδηροδρόμου
από τα πρώτα χρόνια του ελληνικού κράτους τέθηκε το ζήτημα της κατασκευής σιδηροδρόμου
το κράτος τα πρώτα χρόνια προχώρησε σε δανεισμό γιατί δεν μπορούσε αλλιώς να εξοικονομήσει τα κεφάλαια για την κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου
τελικά τα ιδιωτικά κεφάλαια ξεπέρασαν τη συμμετοχή του κράτους
σε όλο το τμήμα του δικτύου προτιμήθηκε το πλάτος των γραμμών να είναι διαφορετικό απότο ευρωπαικό
η σύνδεση της χώρας με τους διεθείς άξονες ήταν το κίνητρο της πρώθησης του σιδηροδρομικού δικτύου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου